Sollicitatiebrief

We willen je graag een aantal tips geven bij het schrijven van een goede sollicitatiebrief. Denk hierbij aan de volgende zaken:
In de vacature tekst staan belangrijke functie kenmerken en wensen waaraan de kandidaat moet voldoen. Laat deze terugkomen in je sollicitatiebrief en leg uit waar je kwaliteiten liggen in relatie tot de functie.
Gebruik hoofdletters en interpunctie zoals het hoort. Schrijf netjes en maak geen gebruik van afkortingen. Gebruik geen “chattaal” en schrijf dus bijvoorbeeld ‘in plaats van’, in plaats van de afkorting i.p.v.!
Drie tot vijf alinea’s is een geschikte lengte voor een sollicitatiebrief. Maak hem beslist niet langer. En eigenlijk ook niet korter, want in twee alinea’s kun je amper een goede motivatie geven.
Werkgevers vinden het belangrijk om gemotiveerde kandidaten te hebben. Maak duidelijk waarom jij zo graag op deze vacature solliciteert. Het bedrijf moet zich bijzonder voelen.
Lange zinnen lezen over het algemeen moeilijker, maar te veel korte zinnen achter elkaar leest ook niet prettig. Probeer daarom het ritme een beetje af te wisselen.
Vaak staat de naam van de contactpersoon of de betreffende recruiter bij de in vacaturetekst. Adreseer je brief direct aan deze persoon! Gebruik altijd “Geachte” in je aanhef en spreek de lezer met “u” aan. Tutoyeer alleen als de aard van het bedrijf het toelaat.
Ook al verstuur je tientallen sollicitatiebrieven in je zoektocht naar de ideale baan zorg er toch altijd voor dat de sollicitatiebrief maatwerk is en echt toegespitst is op de vacature en het bedrijf waar je op solliciteert.
Uit de sollicitatiebrief moet duidelijk blijken waarom jij de juiste persoon voor de functie bent. Toon dus aan met concrete bewijzen dat jij voldoet aan de eisen.
Nodig jezelf in je laatst zin uit voor een gesprek. Geef daarbij aan dat je jouw motivatie graag in een persoonlijk gesprek komt toelichten.
Gebruik altijd een spellingscontrole voordat je je brief verstuurd. Controleer en lees de brief zelf ook een aantal keer door om slordigheden te voorkomen.